سبز با فناوری لامپ های LED

همانطور که از عنوان سبز با فناوری لامپ های LED بر می‌آید می‌خواهیم در مورد لامپ LED صحبت کنیم: استفاده از نورپردازی مناسب یکی از اصول ابتدایی و بسیار مهم در طراحی داخلی ساختمان ها می باشد. از این طریق می تواند بین یک طراحی خوب و یک طراحی عالی تمایز قائل شد. استفاده از نور کم و متمرکز در یک نقطه از خانه می تواند منجر به ایجاد یک حس خاص شود، در حالیکه استفاده از نور شدید و گسترده در بخشی دیگر از خانه در نمایش یک ویژگی یا اثری که ممکن از به صورت عادی به چشم نیاید، می تواند تأثیر شگرفی داشته باشد.

 

سبز با فناوری لامپ های LED

با نگاهی به مصارف انرژی در آمریکا، حدود ۵% از کل مصرف انرژی در این کشور صرف روشنایی منازل مردم می شود. این بدان معناست که نیمی از انرژی تولید شده توسط منابع تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، هیدروپاور و زیست توده) به صورت مصارف روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

چیزی در حدود ۱۱% مبلغ قبوض برق خانه های آمریکا و ۳۸% قبوض برق فروشگاه ها، مدارس و مجتمع های اداری مربوط به سیستم های روشنایی می گردد. بنابراین جهان در حال مصرف غیربهینه انرژی (و سرمایه) به دلیل استفاده نا صحیح از سیستم های روشنایی است.

خوشبختانه با تلاشهای بعمل آمده در این زمینه، این امکان وجود دارد تا بدون از دست دادن کیفیت روشنایی منازل و محیط های کاری، بجای استفاده از لامپ های حجیم و سنتی که مصرف برق زیادی دارند، از لامپ های LED کارآمد بهره جست. به این ترتیب، نه تنها هزینه های جاری زندگی پایین می آید، بلکه کمک شایانی به اقتصاد کشور و حرکت به سمت توسعه یافتگی خواهد بود.

اجازه بدهید موضوع سبز با فناوری لامپ های LED را با یک مثال یا محاسبه ساده، کمی شفاف تر کنیم: لامپ ال ای دی در حدود ۵۰٫۰۰۰ ساعت عمر کرده، مصرف آن در حدود ۳۲۹ کیلووات ساعت در سال بوده و هزینه ای معادل ۳۲٫۸۵ دلار در سال در بر دارد. اما یک لامپ حبابی تنها ۱۲۰۰ ساعت عمر می کند، ۳۲۸۵ کیلووات ساعت در سال انرژی مصرف کرده و ۳۲۸٫۶ دلار در سال هزینه خواهد داشت. این یعنی ۱۰ برابر انرژی و هزینه در هر سال! حتی لامپ های فلورسنت نیز قادر به رقابت نخواهند بود، چرا که آنها نیز ۸۰۰۰ ساعت عمر می کنند، ۷۶۷ کیلووات ساعت در سال مصرف انرژی دارند و ۷۶٫۶۵ دلار در سال هزینه در بر دارند که چیزی در حدود دو برابر لامپ های LED است.

علاوه بر این، لامپ ال ای دی به دلیل کوچک بودن این امکان را برای طراحان داخلی فراهم نموده است تا طرحهای بدیع و زیبا خلق نمایند. در حال حاضر لامپ LED در طرح ها و اندازه های مختلف تولید شده است که استفاده از آن نه تنها در خلق زیبایی ها موثر خواهد بود بلکه مصرف انرژی را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

بنابراین اگر زمانی تصمیم به خرید لامپ داشتید، اول به این موضوع و اینکه چقدر می توانید در کاهش هزینه ها و مصارف انرژی سهیم باشید هم فکر کنید! مطمئناً خرید لامپ LED را هم درنظر داشته باشید.